Carian

Jumaat, 16 November 2012

Persediaan Yang Perlu Dilakukan Dalam Menghadapi Banjir

Gambar di bawah menunjukkan suasana ketika banjir berlaku. Tulis sebuah karangan tentang persediaan yang perlu dilakukan dalam menghadapi banjir. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • banjir pada setiap tahun
  • musim hujan dan perparitan tidak sempurna
Isi:
  • kerajaan menyampaikan maklumat terkini - melalui radio, televisyen, dan akhbar
  • kawalan ibu bapa - tidak membenarkan anak mereka keluar rumah
Penutup:
  • bertindak awal kurangkan kemalangan

CONTOH KARANGAN

Saban tahun kita dikejutkan dengan berita tentang bencana banjir. Malapetaka ini bukan sahaja berlaku di negeri-negeri di pantai timur, malah turut melanda di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan Shah Alam. Banjir yang melanda disebabkan musim hujan yang panjang dan ada juga berpunca daripada sistem perparitan yang tidak efektif. Banjir pada tahun 2007 mencatatkan sejarah paling buruk di negeri Johor, Pahang, dan Kelantan. Pelbagai langkah boleh dilaksanakan bagi mengelakkan masalah ini menjadi lebih buruk.

     Langkah paling utama ialah pihak kerajaan haruslah memberi maklumat yang berkesan. Saluran media seperti televisyen, radio dan akhbar boleh digunakan sebagai wadah oleh kerajaan dalam menyampaikan maklumat-maklumat yang berguna kepada orang ramai tentang cara-cara yang paling berkesan untuk menyelematkan diri dan harta benda. Pihak berkuasa tempatan juga boleh menjelajah ke pelosok kampung bagi meningkatkan ilmu masyarakat tentang masalah banjir.

     Bukan itu sahaja, malah ibu bapa selaku pemimpin keluarga mesti bertanggungjawab mengawal anak-anak mereka daripada bencana banjir. Ibu bapa tidak harus membenarkan anak-anak mereka keluar rumah ketika banjir melanda. Sering kita mendengar tentang mangsa banjir yang terdiri daripada kanak-kanak yang bermain air ketika banjir. Kemalangan jiwa yang sia-sia ini dapat kita hindari jika kita mengambil sikap beringat sebelum kena.

     Tuntasnya, kemalangan jiwa dan kerugian harta benda dapat kita kurangkan sekiranya segala langkah awal dilaksanakan. Semua pihak yang berkaitan semestinya bertindak secara bijak dan efisien agar banjir yang melanda pada setiap tahun tidak lagi mengundang korban yang memilukan, bak kata pepatah sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.





6 ulasan:

  1. Balasan
    1. Cer bagi karangan spm cherkk

      Padam
    2. Ni karangan berpandukan bahan rangsangan..kalau nak detail lgi habislah markah ditolak sebab lebih daripada 120 patah perkataan.

      Padam
  2. Langkah langkah keselamatan semasa melakukan aktiviti mendaki gungung

    BalasPadam