Carian

Rabu, 21 November 2012

Kepentingan Internet Kepada Pelajar

Jadual di bawah menunjukkan taburan frekuensi keseronokan terhadap komputer. Tulis sebuah karangan tentang kepentingan Internet kepada pelajar. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Taburan Frekuensi Keseronokan Terhadap Komputer


RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • manusia berlumba mengejar maklumat
Isi:
  • memudahkan pelajar mendapatkan maklumat
  • memudahkan urusan sesuatu permohonan
Penutup:
  • kita harus merebut peluang agar tidak ketinggalan


CONTOH KARANGAN

Informasi amat penting dalam era moden ini. Sesiapa yang menguasai dan memiliki banyak informasi maka merekalah yang paling berkuasa. Oleh itu, manusia berlumba-lumba mengejar informasi. Sumber informasi paling mudah diperoleh melalui sistem perhubungan yang tiada hadnya atau lebih popular dengan istilah Internet.

     Internet amat berguna dalam usaha kita menambahkan ilmu pengetahuan. Selain ilmu yang dicurahkan oleh guru-guru di dalam bilik darjah, kita boleh melayari Internet untuk mendapatkan informasi tambahan. DEngan informasi tambahan kita akan lebih berjaya berbanding pelajar-pelajar lain yang hanya bergantung kepada buku teks. Terdapat banyak laman web yang sesuai untuk pelajar-pelajar sekolah seperti Portal Pendidikan Utusan Malaysia dan tutorial.com.my.

     Dengan adanya Internet, urusan permohonan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi juga bertambah mudah. Selain daripada data terperinci tentang kursus-kursus yang ditawarkan, pelajar-pelajar juga boleh mengisi borang permohonan secara talian terus. Bukan itu sahaja, pelajar-pelajar tidak perlu menunggu akan keputusan permohonan kerana mereka boleh menyemaknya dengan melayari Internet.

     Pendek kata, memang banyak kelebihan yang diperoleh apabila kita mahir menggunakan Internet. Kita mestilah berusaha untuk meraih segala peluang yang ada kerana yang bulat tidak akan datang bergolek dan yang pipih tidak akan datang melayang.

     


2 ulasan: