Carian

Jumaat, 16 November 2012

Langkah-langkah Mencegah Selesema H1N1 di Negara Kita

Poster di bawah menunjukkan langkah-langkah pencegahan Selesema H1N1 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Tulis sebuah karangan tentang langkah-langkah mencegah Selesema H1N1 di negara kita. Panjang karangan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • Wabak selesema H1N1 melanda dunia - membimbangkan masyrakat - hingga membawa maut.
  • Langkah-langkah yang disenaraikan:
Isi:
  • Menjaga kebersihan diri - membasuh tangan dengan betul - selepas ke tandas dan lain-lain
  • Mengehad pergerakan kita ke tempat awam - pakai penutup hidung dan mulut
Penutup:
  • Pencegahan awal mampu menyelematkan nyawa - sediakan payung sebelum hujan


CONTOH KARANGAN

Pandemik selesema H1N1 yang melanda dunia kini sungguh membimbangkan masyarakat dunia. Virus ini menyebabkan mangsa menghidapi selesema dan batuk yang berpanjangan dan mampu membawa maut. Terdapat beberapa langkah mudah yang boleh kita amalkan untuk mencegah virus ini daripada terus merebak.

     Pertama, kita harus sentiasa menjaga kebersihan diri seperti membasuh tangan kita dengan sabun basah dan air yang mencukupi. Amalkan kaedah membasuh tangan yang betul selepas ke tandas, sebelum makan, semasa menyediakan makanan dan pada bila-bila masa tangan kita kotor.

     Seterusnya, kita haruslah mengehadkan pergerakan kita ke tempat awam yang penuh dengan orang ramai seperti di pusat membeli-belah, stesen bas dan panggung wayang. Jika tidak dapat dielakkan daripada berada di tempat awam, pakailah penutup mulut dan hidung.

     Tuntasnya, pencegahan awal mampu menyelematkan kita daripada dijangkiti virus berbahaya ini bak kata pepatah sediakan payjng sebelum hujan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan