Carian

Sabtu, 17 November 2012

Kebaikan Perubatan Menggunakan Herba

Gambar di bawh menunjukkan hasil produk tempatan. Tulis sebuah karangan tentang kebaikan perubatan menggunakan herba. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • perubatan semakin canggih
  • perubatan tradisional - tumbuhan herba
Isi:
  • kos lebih murah dan mudah diperoleh
  • mengubati penyakit yang tidak dapat dirawat oleh perubatan moden
Penutup:
  • manfaat kepada masyarakat
  • galakan kerajaan


CONTOH KARANGAN

Kemajuan perubatan di negara kita semakin canggih sama ada perubatan secara moden yang dilengkapi pelbagai alatan sofistikated. Begitu juga dengan perubatan secara tradisional yang turut menggunakan tumbuh-tumbuhan herba sebagai penawar kepada pelbagai jenis penyakit.

     Antara kebaikan perubatan secara tradisional ialah kos perubatan yang lebih murah jika dibandingkan dengan perubatan secara klinikal. Bahan-bahan perubatan diperoleh dari kawasan tempat tinggal kita. Sebagai contoh, daun belimbing buluh boleh dijadikan ubat darah tinggi, daun misai kucing dikatakan dapat merawat penyakit kencing manis, daun bunga raya putih pula dapat menurunkan kepanasan demam.

     Selain itu, perubatan tradisional merupakan perubatan alternatif kepada perubatan moden. Kadang-kadang terdapat penyakit yang tidak dapat diubati dengan perubatan moden seperti santau. Oleh hal yang demikian, pengamal rawatan tradisional yang dikenali sebagai bomoh atau tabib akan dirujuk oleh pihak pesakit.

     Kini, pihak kerajaan telah menyedari akan kebaikan ubatan tradisional dan menyokong industri ubatan yang menggunakan tumbuh-tumbuhan herba. Industri ini diharan akan terus berkembang demi kesihatan sejagat.

17 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

      Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

      Padam
  2. ulasan ini perlulah di tambah lagi isinya supaya lebih efisien ayatnye

    BalasPadam
  3. pendek macam ni baik tak payah buat tho !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. At least ada kn, syukur la.. Kalau tau pendek+nak yg pnjng but sendiri, post yg hangpa punya

      Padam
  4. It's very short not so much of useful 😈😈😈😤😬😡😈👧

    BalasPadam
  5. It's too short but okayla daripada takde.

    BalasPadam
  6. Bagi saya karangan ni saya bagi 5 bintang

    BalasPadam
  7. terima kasih, walaupun sikit tapi bermakna untuk kami... babai see you again

    BalasPadam
  8. terlalu pendek. kena tambah isi lain. tq

    BalasPadam