Carian

Jumaat, 30 November 2012

Hari Kebangsaan Malaysia Yang Ke-53

Sempena sambutan Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-53 tahun, anda telah berpeluang menyaksikan perarakan Hari Kebangsaan tersebut. Ceritakan pengalaman anda.

                                                                                                                                                                            

RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • Ogos 2010 - Hari Kebangsaan ke-53
  • Bapa berjanji membawa kami ke Dataran Merdeka
Isi: 
  • Kami bertolak awal kerana jarak jauh dan mengelakkan kesesakan
  • Letak kereta jauh - banyak jalan ditutup - ayah membawa perakam video - duduk paling hadapan
  • 7.30 mula perarakan - pasukan beruniform - segak sekali
  • Pejuang veteran turut serta 
  • Perarakan kereta berhias oleh sektor korporat
Penutup:
  • Cuaca baik seakan-akan merestui sambutan pada pagi itu
  • Kami berasa gembira kerana dapat merayakannya


CONTOH KARANGAN

Menjelmanya bulan Ogos pada setiap tahun, pelbagai pihak tentunya bertungkus-lumus bagi menjayakan sambutan Hari Kebangsaan Negara kali ke-53 tahun. Sambutan Hari Kebangsaan tahun 2010 diadakan di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Bapa telah berjanji untuk membawa kami sekeluarga ke Dataran Merdeka bagi menyaksikan perarakan tersebut.

     Sebaik sahaja mengerjakan solat Subuh, saya telah bersiap-siap mengemaskan diri untuk bertolak ke sana. Disebabkan jarak rumah kami ke Dataran Merdeka agak jauh, kami terpaksa bertolak awal pagi untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas dan mendapat tempat yang strategik untuk menonton.

     Sebaik sahaja tiba di sana, kereta kami terpaksa diletakkan agak jauh kerana banyak jalan telah ditutup. Bapa saya telah membawa bersama perakam video untuk merakan detik-detik bersejarah selapas negara kita merdeka selama 53 tahun. Saya dan bapa telah mengambil tempat duduk yang paling hadapan. Kelihatan di pentas utama dif-dif kehormat, iaitu Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri dan menteri-menteri Malaysia.

     Tepat jam 7.30 pagi, perarakan dimulakan dengan kumpulan pancaragam dari Sekolah Menengah Kebangsaan Victoria. Diikuti dengan pasukan beruniform seperti Polis Diraja Malaysia, Tentera Laut dan Udara, dan Pasukan Bomba dan Penyelamat Malaysia. MEreka semua kelihatan gagah perkasa dengan pakaian seragam masing-masing.

     Yang paling istimewa pada tahun ini ialah kehadiran kumpulan pejuang veteran negara. Kebanyakan mereka telah melebihi usia 70-an, namun masih mampu berjalan sepanjang perarakan demi negara. Selain itu, perarakan kemerdekaan pada kali ini juga disetai kakitangan kerajaan seperti Jabatan Pendaftaran dan pihak swasta serta sektor korporat. Terdapat juga perarakan kereta berhias oleh Petronas yang mempamerkan bunga raya sebagai bunga kebangsaan negara. Mereka menggunakan pelbagai bunga hidup sebagai hiasan.

     Suasana pagi yang cerah seakan-akan merestui sambutan Hari Kemerdekaan kali ke-53 pada tahun ini. Perarakan berakhir pada jam 10.30 pagi dan semua orang beredar untuk pulang. Kami sekeluarga turut meninggalkan kawasan dataran dengan hati yang cukup puas. Saya berasa gembira sekali kerana dapat menyaksikan Hari Kemerdekaan negara yang ke-53 secara langsung di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

15 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. arif tak baik.... ni karangan tufffffffffff

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss ggggggggggggggggggooooooooooooooooooooooooooddddddddddddddddddddddddddddddddddddd

      Padam
  3. For someone yg ckp bangang tu mcm ah bagus sgt pengalaman kau.BRUHH

    BalasPadam
  4. Karangan yang baik tetapi boleh dipertingkatkan lagi.Macam tambah at least 1 simpulan or peribahasa.Ayat gramatis boleh diperbanyakkan lagi.Tbh,best giler ko ada pngalmn~

    BalasPadam
  5. Tak baik ckap macm tu....nnti kalau ko nak cari karangan mesti lo cari karangan ni kan..Hishh

    BalasPadam