Carian

Jumaat, 30 November 2012

Projek Anak Angkat Anjuran Kementerian Pelajaran

Pada cuti semester yang lalu, anda telah terpilih mengikuti projek anak angkat anjuran Kementerian  Pelajaran. Tulis pengalaman anda semasa mengikuti projek tersebut.

                                                                                                                                                                           

RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • Tarikh bertolak dan perasaan apabila terpilih
Isi:
  • Suasana dalam perjalanan - menyanyi gembira
  • Tiba di destinasi - letih tetapi perjalanan yang menarik
  • Berjumpa dengan keluarga angkat masing-masing
  • Tinggal bersama keluarga angkat - pengalaman menarik - mengetahui kehidupan sebenar keluarga nelayan
Penutup:
  • Bertolak balik ke Kuala Lumpur
  • Perasaan berpisah dengan keluarga angkat


CONTOH KARANGAN

Dalam perhimpunan rasmi sekolah, Cikgu Hazni telah mengumumkan tawaran mengikuti program anak angkat anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia. Tawaran tersebut terbuka kepada semua murid sekolah menengah di Kuala Lumpur. Program anak angkat kali ini akan dijalankan di perkampungan nelayan di Kuala Muda di negeri Kedah. Murid-murid sekolah di Kuala Lumpur akan berpeluang mengenali dan merasai pahit maung sebagai seorang nelayan.

     Makluman daripada Cikgu Hazni terlebih dahulu saya sampaikan kepada ayah dan ibu untuk memohon kebenaran. Pelbagai syarat dan nasihat telah ayah berikan kepada saya mungkin kerana baru kali ini saya akan berjauhan dengan mereka. Surat kebenaran telah ditandatangani oleh ayah, saya serahkan kembali kepada Cikgu Hazni selaku penyelaras program.

     Menjelangnya cuti pertengahan tahun 2011, saya bersama tiga puluh orang murif dari pelbagai sekolah di Kuala Lumpur bertolak ke Kedah melalui lebuh raya Utara-Selatan. Perasaan teruja tidak dapat disembunyikan lagi daripada raut wajah masing-masing. Riak kegembiraan menyelubungi suasana di dalam bas ekspres dua tingkat Sani Ekspres.

     Apabila tiba di destinasi, iaitu Kuala Muda, Kedah kami berasa amat letih kerana perjalanan yang jauh, namun hati kami tetap gembira. Kami telah disambut oleh penduduk kampung dan diserahkan kepada keluarga angkat masing-masing. Saya, Aimi, dan Dahlia telah dijadikan anak angkat kepada Pak Cik Jamal dan Mak Cik Limah. Mereka mempunyai dua orang anak, iaitu Laila dan Afiq. Selepas itu kami telah dibawa balik oleh keluarga angkat masing-masing.

     Sepanjang lima hari berada di rumah keluarga angkat, saya telah belajar tentang kehidupan seorang nelayan, iaitu bermula daripada peralatan menangkap ikan hinggalah kepada suka duka kehidupan sebagai nelayan. Apa yang dapat saya pelajari ialah walaupun hidup mereka "kais pagi makan pagi, kais petang makan petang", namun kebahagiaan menyelubungi keluarga mereka. Kesempitan kewangan paling ketara, iaitu pada musim tengkujuh setiap tahun. Pada waktu ini mereka terpaksa membuat kerja lain seperti menganyam tikar atau menjual kuih kerana keadaan cuaca tidak mengizinkan mereka turun ke laut.

     Semasa berada di rumah mereka, saya dapat merasa masakan ikan bakar yang masih segar dicecah dengan air asam, ikan keingm dan keropok. Saya dan dua orang rakan turut membantu Mak Cik Limah membuat keropok dan ikan kering.

     Pada hari terakhir sebelum bertolak balik, saya telah dibekalkan keropok dan ikan kering untuk dibawa pulang. Walaupun masa bersama mereka agak singkat, namun perpisahan kami tetap diiringi dengan air mata kesedihan. Saya berjanji jika masa mengizinkan, saya akan datang lagi ke rumah mereka.

4 ulasan:

  1. pada perenggan kedua terakhir,baris kedua ada kesalahan ejaan dan saya tak boleh kesan apa sepatutnya perkataan tu dieja. perkataan itu ialah ikan [keingm]
    .apa tu?

    BalasPadam
  2. karangan terbaik. bleh buat dalam format SPM tk? kasi panjang ayat

    BalasPadam
  3. Eh boleh je ikut kau la kalau nak fail

    BalasPadam