Carian

Jumaat, 16 November 2012

Usaha yang Dilakukan Untuk Menjayakan Tahun Melawat Malaysia

Gambar di bawah menunjukkan sambutan Tahun Melawat Malaysia. Tulis sebuah karangan tentang usaha yang dilakukan untuk menjayakan Tahun Melawat Malaysia. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • negara sebagai pusat pelancongan
  • Tahun Melawat Malaysia 2011
Isi:
  • perkenalkan kepada pelancong warisan negara
  • penganjuran pelbagai pertandingan antarabangsa - LIMA, F1, Le Tour de Langkawi
Penutup:
  • memperoleh keuntungan menerusi kemasukan wang asing


CONTOH KARANGAN

Negara kita Malaysia sudah terkenal seantaro dunia sebagai sebuah tempat pelancongan. Sehubungan itu, pihak kerajaan telah mempromosikan negara kita sebagai Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2011. Pelbagai cara menarik telah diadakan dalam usaha menarik pelancong datang ke Malaysia.
     
     Antara usaha yang dijayakan oleh Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (Kekkwa) ialah memperkenalkan semula warisan negara kepada pelancong asing. Usaha gigih di bawah naungan YB Datuk Rais Yatim telah bertindak mengkomersilkan warisan negara seperti batik, songket, dan kraf tangan. Dengan cara ini nama negara kecil lagi terpencil seperti Malaysia terkenal serata dunia sekali gus berjaya menjual produk tempatan kepada dunia luar.

     Penganjuran pelbagai pertandingan yang melibatkan negara luar juag secara tidak langsung dapat mengharumkan nama Malaysia di persada dunia. Antara pertandingan bertaraf antarabangsa ialah Pertandingan Lumba Kerata F1 di Litar Lumba Sepang. Selain itu, Le Tour de Langkawi turut memperkenalkan tempat-tempat lain di seluruh Malaysia. Manakala LIMA yang diadakan pada setiap tahun di Langkawi berjaya menghimpunkan para penggemar bidang aeroangkasa.

     Kesimpulannya, kejayaan negara dalam pelbagai bidang telah berjaya mempromosikan negara Malaysia. Melalui TMM, negara berjaya memperoleh keuntungan menerusi kemasukan wang asing dan penggunaan pelbagai prasarana yang terdapat di Malaysia. Semoga usaha ini akan berterusan dan terus membawa kejayaan kepada negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan