Carian

Jumaat, 16 November 2012

Langkah-langkah Membantu Orang Kurang Upaya (OKU)

Gambar di bwah menunjukkan aktiviti Orang Kurang Upaya (OKU). Tulis sebuah karangan tentang langkah-langkah membantu Orang Kurang Upaya (OKU). Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.




RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • bukan semua orang sempurna
  • jangan pinggirkan OKU
Isi:
  • OKU diberi peluang menerima pendidikan khas
  • peluang pekerjaan yang sama - agar tidak dipinggirkan
Penutup:
  • OKU turut menyumbangkan untuk negara

CONTOH KARANGAN

Bukan semua orang dilahirkan dalam keadaan yang normal seperti kebanyakan orang lain. Ada antara kita yang dijadikan oleh Tuhan dengan dilahirkan kekhilafan. Golongan yang digelar Orang Kurang Upaya (OKU) ini tidak harus kita pinggirkan dalam kita sibuk mengejar kecanggihan teknologi kini.

     Sebagai masyarakat yang cakna dan bertanggungjawab kita haruslah membantu golongan ini menikmati hidup yang sama seperti mereka yang normal. Mereka harus diberi peluang untuk menerima pendidikan yang sempurna agar mereka dapat menuntut ilmu dan seharusnya menyumbang kepada pembangunan negara. Antara usaha yang dijalankan oleh kerajaan ialah menyediakan kelas-kelas pendidikan khas di kebanyakan sekolah.

     Selain itu, pihak majikan harus membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada OKU. Hal ini kerana OKU sememangnya terkenal dengan kemahiran dan ketekunan dalam melakukan sebarang pekerjaan. Gaji yang ditawarkan mestilah sama dengan gaji yang diberikan kepada pekerja-pekerja yang normal agar OKU tidak berasa mereka dipinggirkan.

     Kesimpulannya, OKU mampu untuk memberi sumbangan dalam arus pembangunan negara kita. Mereka harus diberi ruang yang luas agar mereka dapat duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan orang lain yang sempurna sifatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan