Carian

Sabtu, 17 November 2012

Faktor Pemilihan Sesebuah Rumah Kediaman

Pelan di bawah merupakan pelan sebuah rumah. Tulis sebuah karangan tentang faktor pemilihan sesebuah rumah kediaman. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • pelbagai jenis rumah ditawarkan
Isi:
  • lokasi yang sesuai
  • kemudahan prasarana yang pelbagai
  • keadaan rumah yang sempurna
Penutup:
  • rumah merupakan keperluan
  • banyak faktor yang perlu diambil kira


CONTOH KARANGAN

Rumah kediaman yang lengkap dan selesa menjadi idaman semua manusia. Kini, terdapat pelbagai jenis rumah yang ditawarkan oleh pihak pemaju perumahan daripada yang berharga puluhan ribu hinggalah ratusan ribu. Contoh rumah yang ditawarkan ialah rumah kos rendah, rumah teres, banglo, apartmen dan kondominium. Pembelian sesebuah rumah bergantung kepada beberapa faktor.

     Faktor utama pembelian sesebuah rumah ialah lokasi rumah tersebut. Setiap pembeli sudah tentu inginkan rumah yang berdekatan dengan tempat kerja. Hal ini tentunya akan memudahkan mereka berulang-alik ke tempat kerja sekali gus menjimatkan kos pengangkutan. Kawasan yang tidak terlalu sesak juga menjadi pilihan utama pembeli.

     Selain itu, kawasan yang mempunyai kemudahan yang lengkap dengan pelbagai infrastruktur turut menjadi keutamaan. Kemudahan seperti jalinan jalan raya, hospital, sekolah, bank, dan sebagainya menjadi pilihan pihak pembeli. Jarak rumah yang ingin dibeli dengan kemudahan di kawasan tersebut amat dititikberatkan.

     Keadaan rumah tersebut juga perlu berbaloi dengan harga yang ditawarkan oleh oihak pemaju perumahan. Sering kali berlaku rumah yang dibeli berlaku kerosakan seperti dinding retak dan lantai mendap. Oleh itu, pihak pembeli perlu berhati-hati agar tidak mudah terpedaya dengan janji manis penjual.

     Kesimpulannya, rumah merupakan keperluan bagi semua orang. Namun, jika ingin membeli rumah perlu mengambil kira beberapa faktor agar tidak menyesal pada kemudian hari seperti pepatah alah membeli, menang memakai. Rumah idaman keluarga sudah tentunya menjadi Rumahku, Syurgaku.

     

     




7 ulasan: