Carian

Jumaat, 30 November 2012

Penceritaan / Cereka 1

Pada suatu hari, dalam perjalanan pulang daripada bermain bola tampar, anda dan adik anda telaah memetik buah rambutan di sebuah dusun tanpa kebenaran pemiliknya. Anda nyaris-nyaris ditangkap oleh pemiliknya. tulis pengalaman anda itu.

                                                                                                                                                                             

RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:

  • Pulag daripad bermain bola tampar
Isi:
  • Bercadang memetik buah rambutan yang berjuntai di sebuah dusun
  • Masuk ke dusun tanpa kebenaran
  • Tiba-tiba pemilik dusun muncul
  • Adik sempat lari - aku terpaku
  • Terjun dari pokok
Penutup:
  • Minta maaf daripada tuan punya dusun


CONTOH KARANGAN

     Setiap tahun apabila menjelangnya musim buah-buahan, memori semasa zaman kanak-kanak pasti menggamit rasa. Kenangan tersebut pada mulanya agak pahit menjadi kenangan indah apabila dikenang semula. Sekembalinya daripada latihan bermain bola tampar di sekolah, aku dan adikku mengayuh basikal dengan longlainya akibat keletihan. Perjalanan dari sekolah ke rumah mengambil masa hampir setengah jam.

     Di pertengahan perjalanan ke rumah, kami melalui kawasan dusun buah-buahan. Rimbunan warna kemerahan di hujung dalam menarik perhatian kami berdua. Kelihatan buah rambutan yang sedang masak ranum di setiap pokok di tepi jalan dusun. Tanpa memikirkan akibatnya, aku mencadangkan adikku untuk memetik buah rambutan bagi mengalas perut yang sememangnya sedang lapar.

     Kami memerhati sekeliling kawasan dusun. Tidak kelihatan kelibat manusia. Tanpa melengahkan masa, aku terus memanjat pokok sementara adikku yang berada di bawah pokok memungut buah rambutan tersebut. Di samping itu, aku dan adik sempat juga makan buah rambutan dengan lahapnya.

     Tiba-tiba kedengaran bunyi seperti ranting kayu dipijak orang. Bunyi tersebut semakin jelas kedengaran. Serentak dengan itu juga adikku melaung "Abang, lari!"

     Aku terpaku seketika. Dalam keadaan tidak keruan itu sempat juga aku melihat semakin seorang tua yang berusia dalam lingkungan 60-an menuju ke arah kami. Tanpa berlengah lagi, aku pun terjun ke tanah dan mencapai basikal kami yang disandarkan pada batang pokok. Aku lihat adikku telah jauh meninggalkanku. Aku mengayuh basikal dengan sepenuh tenaga tanpa menoleh ke belankang lagi.

     Lelaki itu ialah tuan punya dusun. Namanya Pak Akob. Pak Akob terkenal di kampung itu kerana mempunyai dusun buah-buahan yang sangat luas. Apabila tiba di rumah, aku dan adik tercungap-cungap kerana keletihan. Aku bersyukur kerana sempat melarikan diri, walaupun tidak sempat membawa balik sebiji rambutan pun.

     Pada keesokan harinya aku dan adik pergi berjumpa dengan Pak Akob untuk memohon maaf dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi. Pak Akob memaafkan kami dan menasihati kami agar tidak mencuri lagi. Pak Akob turut menghadiahi kami seikat rambutan untuk dibawa pulang. Pengalaman tersebut mengajar aku agar tidak melakukan perbuatan yang tidak baik. Biarlah peristiwa itu menjadi kenangan untuk diceritakan kepada anak-anakku nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan