Carian

Sabtu, 24 November 2012

Kepentingan Keperluan Asas Kepada Manusia

Gambar di bawah menunjukkan kemudahan asas dalam hidup kita. Tulis sebuah karangan tentang kepentingan keperluan asas kepada manusia. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • makanan sebagai keperluan asas
Isi:
  • makanan sebagai sumber tenaga
  • ilmu pengetahuan sebagai panduan hidup
Penutup:
  • jangan keterlaluan dan membazir


CONTOH KARANGAN

Makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan, ujaran ini sering kita dengar kerana makanan merupakan salah satu keperluan asas kita untuk hidup. Keperluan asas yang lain ialah minuman, rumah, pakaian, dan ilmu pengetahuan. Mengapakah kita memerlukn segala keperluan asas?

     Kita memerlukan segala keperluan asas seperti makanan dan minuman untuk meneruskan hidup seharian. Jika kita tidak mendapat makanan dan minuman selama 14 hari maka kita akan mati kebuluran. Makanan dan minuman akan memberi kita kita kudrat untuk belajar dan bekerja sepanjang hari.

     Selain itu, untuk meneruskan hidup secara sempurna kita memerlukan ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan yang berguna akan memandu kita ke arah jalan yang betul dari segi agama dan undang-undang.

     Konklusinya, keperluan asas penting untuk hidup dengan sempurna. Janganlah kita bersikap keterlaluan, terutama semasa makan kerana akan secara berlebihan selain daripada membazir akan membawa implikasi terhadap kesihatan. Tuhan juga membenci mereka yang bersikap membazir.

1 ulasan: