Carian

Ahad, 18 November 2012

Cara Menangani Kesesakan Jalan Raya

Pelan di bawah merupakan pelan Bandaraya Kuala Lumpur. Tulis sebuah karangan tentang cara menangani kesesakan jalan raya. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • berlaku di bandar besar
  • dapat dielak dengan pelbagai alternatif
Isi:
  • gunakan pengangkutan awam
  • memindahkan tumpuan orang ramai
Penutup:
  • dapat diatasi dengan kerjasama orang ramai dan kerajaan


CONTOH KARANGAN

Kesesakan jalan raya sering berlaku di bandar besar seperti Kuala Lumpur. Faktor kemampuan masyarakat hari ini memiliki kenderaan sendiri menyumbang kepada kesesakan di jalan raya. Namun, kesesakan di jalan raya dapat dielakkan melalui beberapa alternatif.

     Cara pertama yang dapat dilakukan bagi mengelakkan kesesakan di jalan raya ialah menggunakan kemudahan awam seperti bas, LRT, dan monorel. Dengan cara ini, jumlah kenderaan di jalan raya dapat dikurangkan dan kita tidak akan terperangkap dalam kesesakan jalan raya yang membosankan.

     Selain itu, memindahkan tempat tumpuan orang ramai ke tempat lain juga dapat menangani masalah kesesakan jalan raya. Contoh yang dapat kita lihat ialah perpindahan pusat pentadbiran kerajaan ke Wilayah Persekutuan Putrajaya telah berjaya mengurangkan fokus orang ramai ke Kuala Lumpur. Begitu juga dengan pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang terletak di Sepang, Selangor.

     Kesimpulannya, kesesakan jalan raya dapat ditangani sekiranya mendapat kerjasama daripada orang ramai dan pihak kerajaan seperti slogan "Bersatu Teguh, Bercerai Roboh."



11 ulasan:

  1. FUYOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  2. sikit gila
    klu buat karangan exam dpat c LOL

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Kira ok lah..... Dapat point yg berguna...☺

    BalasPadam
  5. Ini karangan konek Dan kongkek

    BalasPadam