Carian

Rabu, 21 November 2012

Kepentingan Seni Mempertahankan Diri

Gambar di bawah menunjukkan seni mempertahankan diri. Tulis sebuah karangan tentang kepentingan seni mempertahankan diri. Panjang huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.



RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • dahulu sebagai alat untuk berjuang
Isi:
  • kegiatan riadah yang sihat - gerakkan semua otot
  • pelindung waktu kecemasan
Penutup:
  • tidak harus diketepikan
  • harus dipertahankan


CONTOH KARANGAN

Pada zaman dahulu ilmu seni mempertahankan diri merupakan senjata utama untuk berjuang menentang seteru atau melindungi keselamatan diri serta keluarga. Dengan perkembangan teknologi, seni mempertahankan diri tidak lagi digunakan untuk bertempur semata-mata. Kini, seni ini turut berfungsi sebagai salah satu aktiviti riadah yang digemari ramai.

     Antara kepentingan seni mempertahankan diri ialah kita boleh menjadikannya sebagai kegiatan riadah yang menyihatkan. PErgerakan serta langkah yang menjadi elemen seni mempertahankan diri mampu menggerakkan semua otot tubuh kita. Seni mempertahankan diri 'tai-chi' sebagai contoh amat popular dalam kalangan masyarakat kini.

     Pengetahuan asas dalam seni mempertahankan diri mampu menjadi pelindung kepada kita dalam situasi yang mendesak. Peningkatan kes ragut, samun, dan rogol pada masa ini menuntut kita agar lebih berhati-hati dan sentiasa bersedia untuk mempertahankan diri.

     Seni mempertahankan diri menjadikan kita berasa lebih yakin untuk menjalani kehidupan seharian.

     Kesimpulannya, seni mempertahankan diri tidak harus diketepikan kerana amat relevan dengan kehidupan kita pada hari ini. Kita harus mempertahankannya agar seni yang unik ini tidak pupus ditelan zaman dan terus segar bak kata pepatah, tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. 

11 ulasan: