Carian

Selasa, 4 Disember 2012

Mimpiku

Setiap orang pernah bermimpi. Ceritakan salah satu mimpi yang tidak akan anda lupa selama-lamanya.

                                                                                                                                                                          

RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • Beberapa bulan yang lalu - bermimpi - ada suara memanggil
Isi:
  • Berasa hairan - suara yang sama muncul - buat kali yang kedua
  • Bangun - bergerak ke arah dapur - cahaya bersinar-sinar - serupa dalam mimpi
  • Kejadian yang tidak diduga-duga - terkejut daripada mimpi - api merebak
Penutup:
  • Mengetahui puncanya - bagaimana pula dengan mimpi tadi?


CONTOH KARANGAN

Beberapa bulan yang lalu, aku telah bermimpi tentang sesuatu peristiwa yang akhirnya telah menjadi kenyataan dalam hidupku. Aku tidak mungkin lupa akan mimpi itu selema-lamanya. Ketika aku tidur nyenyak, tiba-tiba dalam mimpi aku terdengar satu suara yang memanggilku, "Onn, bangun, kuih pau yang dimasak oleh ibu kau di dapur telah masak."

     Pada mulanya aku terkejut apabila mendengar suara itu tetapi selepas itu aku tidur kembali. Beberapa minit kemudian suara yang sama terngiang-ngiang kembali di cuping telingaku. Kali ini, mataku terbelalak ke arah luar kelambu. "Bermimpikah aku ini?" bisikku dalam hati. Tatkala itu aku dapat hari belum siang lagi. Selain suara panggilan, gambaran api yang bernyala-nyala di dapur masih jelas dalam ingatanku. Ketika itu aku berasakan seakan-akan ada sesuatu kejadian yang aneh sedang berlaku terhadap diriku. Kalau tidak mengapakah suara panggilan yang sama muncul dalam mimpiku dua kali berturut-turut?

     Aku bergegas bangun dan turun dari katil. Langkahku menuju ke pintu kamar. Sebaik sahaja aku membuka pintu kamar, mataku bertemu dengan cahaya yang bersinar-sinar dari belakang rumah. "Eh, betullah ibu sedang memasak kuih pau di dapur?" Kali ini aku sangkakan ibu yang memanggilku tadi. Perutku mula berasa lapar lalu aku bergerak laju ke belakang rumah dengan harapan dapat memakan sebiji kuih pau yang masih panas.

     "A ... a ... a ..." mataku terbelalak sekali lagi diiringi dengan mulut yang ternganga. Aku ingin berteriak dengan sekuat-kuatnya tetapi aku tergamam lalu suaraku tidak kedengaran. Nasih baik aku masih berfikiran waras, cepat-cepar aku berlari masuk ke dalam bilik air yang terletak di sebelah dapur untuk mengambil sebaldi demi sebaldi air lalu menyiram ke arah api yang sedang marak. Akhirnya, aku berjaya memadamkan api yang sudah membakar sebahagian daripada dapurku.

     Ibu, bapa, dan adik-beradikku bangun agak lewat daripadaku. Kami dapati punca bala tadi disebabkan lampu minyak tanah yang terletak di dalam kotak memelihara anak-anak ayam telah terjatuh. Dari situlah api mula merebak. Namun, sehingga kini aku masih tertanya-tanya, siapakah yang mengejutkan aku daripada mimpi tersebut?

10 ulasan:

  1. Karangan panjang brapa perenggan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tidak melebihi 180 patah perkataan

      Padam
    2. oh ta kesa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      Padam
  2. maaf , apa maksud "terbelalak" ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. belalak ; membelalak, = terbelalak terbuka lebar-lebar (ttg mata): Matanya ~ kehairanan. membelalakkan membuka (mata) lebar-lebar.

      Padam
    2. Clash of clans gems bonus at http://maxclashgems.com Bets players secretly use this! (Won85)

      Padam
  3. Apa perbedaan cerpen sama karangan? Maaf.masih newbie

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. cikgu siapa tulis karangan ini

    BalasPadam