Carian

Selasa, 4 Disember 2012

LIMA 2011, Langkawi

Anda telah berpeluang mengikuti lawatan ke LIMA 2011 di Langkawi. Ceritakan pengalaman anda sepanjang lawatan tersebut.

RANGKA KARANGAN

Pendahuluan:
  • Sekolah anjur lawatan ke Pulau Langkawi
Isi:
  • 25 murid dan 5 guru - bertolak 10 pagi - menginap di Sekolah Teknik
Penutup:
  • Hari terakhir - pulang waktu pagi - bangga

CONTOH KARANGAN

Pada cuti sekolah akhir tahun 2010 yang lalu, pihak sekolah saya telah menganjurkan lawatan ke Pulau Langkawi. Saya amat berminat untuk mengikuti program lawatan tersebut kerana salah satu agendanya ialah melawat ke pameran Langkawi International Maritime and Aerospace (LIMA). Langkah pertama yang perlu saya lakukan ialah mendapatkan keizinan daripada ayah dan ibu. Ayah dan ibu membenarkan saya pergi dengan pesanan agar pandai menjaga diri dan sentiasa mematuhi arahan guru pengiring.

Rombongan lawatan kali ini disertai seramai 25 orang murif dan lima orang guru pengiring. Bas yang kami naiki bertolak pada jam 10.00 pagi dari Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Kangsar dan tiba di pula lagenda itu pada jam 5.00 petang. Pada malam itu, kami telah menginap di asrama Sekolah Menengah Teknik.

Keesokan harinya, kami serombongan akan melawat ke pameran LIMA 2011 seperti yang dirancang. Bayaran sebanyak RM15 setiap seorang dikenakan kepada murid sekolah. Pihak penganjur tidak membenarkan para pengunjung membawa sebarang perakam seperti kamera, mungkin atas alasan keselamatan. Kelihatan pengunjung yang terdiri daripada peminat aeroangkasa dan maritim sedang meninjau-ninjau kapal terbang dan kapal laut dari seluruh dunia yang sedang dipamerkan. Setiap tempat pameran pasti terdapat seorang petugas yang bertindak memberi penerangan tentang peralatan dan fungsi setiap bahagian kapal. Saya tidak melepaskan peluang melawat kesemua kapal yang dipamerkan.

Di suatu sudut pameran, terdapat pelbagai permainan peralatan aeroangkasa dan maritim yang boleh dicuba oleh pengunjung pameran. Saya turut mencuba permainan tersebut bagi melepaskan keinginan. Keseronokan yang dirasai amat melekakan saya hingga tidak sedar masa lawatan telah tamat dan semua pengunjung diminta meninggalkan kawasan pameran.

Di luar kawasan pameran, kami berkumpul sebelum balik ke tempat penginapan. Hari kedua kami di Pulau Langkawi, saya dan ahli rombongan telah dibawa bersiar-siar di sekitar pulau. Saya telah merakamkan gambar kenangan di hadapan replika helang yang menjadi lambang kepada Pulau Langkawi. Saya juga membeli baju LIMA 2011 buat ayah, ibu, dan adik-adik sebagai buah tangan.

Pada pagi hari terakhir lawatan, kami bertolak pulang ke Kuala Kangsar, Perak selepas sahaja bersarapan. Saya sangat berasa bangga kerana telah berjaya menjejakkan kaki di pameran LIMA 2011 dan tidak sabar untuk menceritakan kegembiraan ini kepada keluarga tersayang.